راهنمای انتخاب اندازه تلویزیون

راهنمای انتخاب صحیح اندازه تلویزیون

انتخاب صحیح اندازه تلویزیون یکی از سوالات همه ی کسانی است که میخواهند تلویزیون بخرند، ما در این مقاله سعی داریم با توجه به توجه به فضا و المان های تلویزیون یک نسبت درست به شما عزیزانی که میخواهید اندازه درست تلویزیون را انتخاب کنید بدهیم.
ممکن است شما از خود بپرسید اندازه تلویزیونی که میخواهم بخرم برای اتاق یا نشیمن من کافی است یا خیر ؟ یک سری المان برای تشخیص اندازه تلویزیون وجود دارد که در این مقاله سعی داریم نهایت اطلاعات کافی به شما عزیزان برای انتخاب صحیح اندازه تلویزیون خودتان بدهیم.البته برای درک بهتر شما ازاندازه تلویزیون، اندازه تلویزیون را از گوشه به گوشه به صورت مورب اندازه گیری میکنند. برای مثال انندازه تلویزیون 55 اینچ یعنی از گوشه پایین به گوشه روبه روی بالا 55 اینچ فاصله دارد.

انتخاب صحیح اندازه تلویزیون
انتخاب صحیح اندازه تلویزیون

کیفیت تصویر در انتخاب صحیح اندازه تلویزیون

یکی از المان های که باید به آن توجه کنیم کیفیت تصویر تلویزیون است. به گونه ای که اگر تلویزیون شما دارای کیفیت 1080P باشد هنگام تماشای تلویزیون از فاصله نزدیک پیکسل های تلویزیون را هنگام تماشا جدا گانه تشخیص میدهید.
امروزه شرکت های برزگ تولید کننده تلویزیون ، تلویزیون های خود را با کیفیت یا رزولوشن 3840 در 2160 یا همان 4K به بازار عرضه میکنند که اگراز فاصله بسیار نزدیک هم به تلویزیون نگاه کنید پیکسل هارا تشخیص نمیدهد. تلویزیون ها در 3 نوع کیفیت تصویر ساخته میشوند 1080 ، 4K و 8K که ما کیفیت 4K را به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم.

میدان دید در انتخاب صحیح اندازه تلویزیون

میدان دید :میدان دید در واقع زاویه خط دید چشم شما نسبت به نقطه ای از تلویزیون است که نگاه میکنید که هر چه این زاویه به 90 درجه یا همان عمود نزدیک تر باشد بهتر است. این به ان معنا نیست که شما از فاصله دور به تلویزیون نگاه کنید تا هه ی نقاط تلویزیون با زاویه خط دید شما قائم باشد بلکه شما باید از فاصله ای قرار بگیرید که تلویزیون غوطه وری بیشتری داشته باشد و میدان دید شما هم تا حدی قائم باشد.

انجمن مهندسین تصاویر متحرک تلویزیون توصیه میکنند که شما باید از فاصله ای بشینید که تصویر تلویزیون 30 درجه از میدان دید شما را پر کند.به طور کلی کسانی که عاشق دیدن فیلم و سریال هستند میتوانند از از فاصله نزدیک تر تا میدان دید 40 درجه هم به تلویزیون خود نگاه کنند.

میدان دید در انتخاب صحیح اندازه تلویزیون
میدان دید با توجه به فاصله و اندازه تلویزیون

زاویه دید

زاویه دید نیز یکی از نکانی است که در انتخاب نوع و برند تلویزیون و محل قرار گیری آن در نشیمن خانه شما تاثیر دارد. توجه داشته باشید زاویه دید همه ی تلویزیون ها با هم متفاوت است. به گونه ای که تلویزیون های که دارای پنل IPS هستند دارای زاویه دید گسترده تری نسبت به تلویزیون های که پنل VA دارند هستند و به طور کلی تلویزیون های الجی بیشترشون دارای پنل IPS و تلویزیون های سامسونگ دارای پنل VA هستند که هر دام از این پنل ها دارای ویژگی های خوب و بدی هستند.
اگر نشیمن شما وسیع است و افراد خانواده در اطراف تلویزیون مینشینند باید تلویزیونی بخرید که پنل IPS داشته باشد و اگر نشیمن شما باریک است و همه ی افراد رو به روی تلویزیون قرار میگیرند باید یک تلویزیون با پنل VA بخرید.

اندازه اتاق و موقعیت تلویزیون 

همه ی ما اینجوری فک میکنیم که هرچه تلویزیون بزرگ تر باشه خوشکل تره ! اما این چنین نیست. اگر محل قرار گیری تلویزیون در خانه شما ثابت است و یا به دیوار متصل میشود پس باید اندازه مناسب تلویزیون را انتخاب کنید. اما اگر شما مبل های خودتان را جا به جا میکنید یا تلویزیون را بر روی میز قرار میدهید و احتمالش هست که محل قرار گیری تلویزیون را تغیر دهید ان وقت میتوانید تلویزیون را در اندازه بزرگ تری هم خریداری کنید.

نمودار فاصله بهینه نسبت به کیفیت و اندازه تلویزیون

این نمودار فاصله بهینه  شما را نسبت به کیفیت یا رزولوش و اندازه تلویزیون نشان میدهد. به زبان ساده تر درک بهتری برای نشستن جلوی تلویزیون با توجه به اندازه و رزولوشن به شما عزیزان میدهد.
هر خط در این نمودار فاصله درست نسبت به کیفیت و اندازه تلویزیون است.به گونه ای که اگر بیشتر از فاصله ای که تعین شده تلویزیون 1080 و 4K چشمان شما تفاوتی بین این دو کیفیت را نمیبیند یعنی شما برای درک بهتر کیفیت باید از فاصله ی مشخصی به تلویزیون نگاه کنید. مثال : اگر از فاصله ی بیشتر از 2 متر در تلویزیون 55 اینچ نشسته اید تفاوتی میان کیفیت 4K و 1080 یا همان FULL HD احساس نمی کنید . پس برای درک بهتر کیفیت تلویزیون ها باید از فاصله ی معینی به تلویزیون نگاه کنید.

دید بهینه بر اساس فاصله،اندازه و رزولوشن تلویزیون در انتخاب صحیح اندازه تلویزیون
دید بهینه بر اساس فاصله،اندازه و رزولوشن تلویزیون

بودجه شما برای خرید تلویزیون

یکی از نکته های که باید به آن توجه کنیم هزینه ای است که برای خرید تلویزیون انجام میدهیم . متاسفانه به دلیل نوسانات و بالا فرتن دلار اجناس خارجی که ارزش خرید دارند روز به روز قیمتشان بالا تر میرود و تلویزیون های که ارزش خرید دارند به دلیل بالا بودن کیفیت و کارای قیمت بالا تری نسبت به سایر تلویزیون های دیگر دارند . پس نتیجه میگیریم که خرید تلویزیون حد اقل 4 ساله باشد و یک مدل تلویزیون بخریم که واقعا ارزش خرید را داشته باشد.

اندازه تلویزیون رابطه مستقیمی با قیمت آن دارد و عامل دیگر آن کیفیت،پنل و یا تکنولوژی ساخت است؛ برای مثال تلویزیون های OLED از تکنولوژی ساخت بالا تری برخور دار هستند و قیمت بالا تری نسبت به بقیه دارند و در اندازه های 55 و 65 به بازار عرضه شده اند. پس نتیجه میگیریم یک تلویزیون در اندازه مناسب و کیفیت بالا بخریم بهتر از تلویزیون معمولی با اندازه بزرگ است.

بودجه در انتخاب صحیح اندازه تلویزیون
بودجه در انتخاب درست اندازه تلویزیون
نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی داشتیم اطلاعات کافی برای خرید اندازه صحیح تلویزیون را به شما عزیزان بدهیم. المان های همچون کیفیت تصویر، میدان دید ،زاویه دید و اندازه اتاق نشیمن  یک سری نکته هایی است که باید به ان توجه کنیم. به طور کلی شما باید یک تلویزیون بخرید که زاویه دید گسترده ای داشته باشد و همچنین با توجه به فاصله و چیدمان نشیمن خود اندازه و کیفیت تلویزیون را تعین کنید. تیم ژیان مارکت با نقد و برسی دقیق و کلیه تلویزیون های الجی ، سامسونگ و سونی و اطلاعات درست را برای خرید درست به شما دوستان میدهد. برای دیدن محصولات به قسمت فروشگاهی ژیان مارکت مراجعه کنید.