تلویزیون تخت بهتره یا منحنی؟ ژیان مارکت

تلویزیون منحنی بهتر است یا تخت ؟

امروزه برای خرید تلویزیون سوالات زیادی وجود دارد که باید جوابش رو بدونیم یکی از این سوالات فرق بین تلویزیون منحنی و تخت است کدوم تلویزیون بهتر است ما در این مقاله سعی داریم تلویزیون منحنی و تخت را مقایسه کنیم و با برسی ویژگی های مهم تلویزیون ها اطلاعات مورد نیاز را به شما میدهیم.شرکت های بزرگ تولید کننده تلویزیون با دانش روز افزون خود برای فروش بیشتر محصولات خود یک سری تکنولوژی را برای محصولات خود به کار میبرند تا فروشبیشتری داشته باشند. یکی از این تکنولوژی ها منحنی بودن صفحه تلویزیون است که بزرگ ترین شرکت تولید کننده تلویزیون های منحنی بودن صفحه تلویزیون است. تیم ژیان مارکت با برسی عملکرد تلویزیون منحنی و تخت سعی دار که به شما مشتریان عزیز اطلاعات کافی برای تشخیص بهتر برای خرید تلویزیون را بدهد. برای خرید تلویزیون منحنی توصیه میکنم این مقاله را تا آخر بخوانید.

تلویزیون منحنی بهتر است یا تخت
مقایسه تلویزیون منحنی و تخت

کاربرد صفحه منحنی 

برای اولین بار تلویزیون منحنی در سینما استفاده شد دو هدف از استفاده از تلویزیون نحنی در سینما وجود دارد.
1-) منبع نور و تصویر در سینما ها به شکل لنز پرژکتور تقریبا نقطه ای است پس نتیجه میگیریم منبع نور به شکل کروی منتشر میشود در این حالت اگر صفحه منحنی نباشد شاهد سطح اعجاج الایی به سمت لبه های صفحه خواهیم بود که به این اثر اثر پینکشن میگویند.
2-) صفحه نمایش در سینما ها بسیار بزرگ است و اگر در ردیف جلو بشینید با یک صفحه بزرگ روبه رو هستید. در اینجا منحنی بودن کاربرد زیادی دارد زیرا میدان دید بیشتری به شما میدهد و شما دیگر نیاز نیست که سر خود را برای دیدن همه صحنه ها تکان دهید و تمامی صحنه هارا میبینید.

کاربرد اصلی صفحه منحنی
در سینما ها از صفحه منحنی استفاده میشود

 تلویزیون منحنی شمارا در اغوش میگیرد

قبل از توضیح هر چیزی باید بدانیم نقطه شیرین چیست ؟ نقطه شیرین مرکز قوس است به زبان ساده تر شما هنگام تماشای تلویزیون منحنی به هر نقطه نگاه کنید ان نقطه عمود بر خط دید شما است که این ویژگی یک امتیاز مثبت برای تلویزیون منحنی است. حالا تولید کننده گان تلویزیون این موضوع را چگونه  تعریف میکنند ؟ شرکت های بزرگ همانند سامسونگ برای اولین بار این نوع تلویزیون را ساختند و برای تعریف از محصول خود ان را 3 بعدی تعریف کردند زیرا تلویزیون شمارا در آغوش میگیرد  همچنین میدان دید بهتر اعوجاج کمتر انعکاس کمتر و کنتراست بهبود یافته تری یا ارئه میدهد. پس نتیجه میگیریم میدان دید تلویزیون منحنی بهتر است
کنتراست چیست ؟ کنتراست نسبت رنگ مشکی به سفید است که این میزان هر چقدر بیشتر باشد برای تلویزیون بهتر است. تلویزیون های منحنی دارای کنتراست بهبود یافته تری نسبت به تخت هستند.

مقایسه میدان دید در تلویزیون منحنی یا تخت
مقایسه میدان دید در تلویزیون منحنی و تخت

دستور العمل تماشا کردن تلویزیون منحنی

غوطه وری بیشتر: ایا تلویزیون منحنی نسبت به تخت غوطه وری بیشتری دارد ؟ جواب این سوال بله است فاصله از تلویزیون بسیار مهم است زیرا این فاصله است که میدان دید شما را مشخص میکند برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را نگاه کنید.
هدف از خرید تلویزیون منحنی این است که اعوجاج کمتر کنتراست ببهبود یافته و غوطه وری بیشتری داشته باشد. برای غوطه وری یا در آغوش گرفته شدن باید از فاصله معینی تلویزیون را نگاه کنیم برای پوشش 40 درصدی میدان دید شما برای اندازه 55 اینچ باید از فاصله 1.7 متری به تلویزیون نگاه کنید.

دستورالعمل تماشاکردن تلویزیون منحنی
نحوه تماشاکردن و فاصله درست از تلویزیون منحنی

کاهش انعکاس و زاویه دید :

در مورد کاهش انعکاس باید بگوییم که هنگامی که زاویه باز تلویزیون را به هر چیز کوچیک تر از 180 درجه تغییر دهیم زاویه ای که میتواند بازتاب هارا دریافت کند را نیز تغییر میدهد بنابر این در تلویزیون منحنی این یک ویژگی عالی به شمار میرود.

نحویه تماشا کردن و قرار کرفتن برای تلویزیون منحنی
نحوه درست قرار گرفتن جلوی تلویزیون منحنی

و امازاویه دید : یکی از مهم ترین ویژگی های تلویزیون زاویه دید است. زاویه دید تلویزیون تخت بسیار بهتر از تلویزیون منحنی است. شما هنگامی که تلویزیون میخرید برای جمع خانواده میخرید که هر جای خانه بشینند تلویزیون را به خوبی رسد کنند. تلویزیون منحنی همهی این ویژگی های خوب را برای یک نفر که رو به رو تلویزیون نشسته است را دارد. و اگر کسی روبه روی تلویزیون نباشد از همه ی این ویژگی ها برخوردارد نیست برای درک بهتر تصویر زیر را نگاه کنید.

.

انعکاس کمتر و زویه دید در مقایسه تلویزیون منحنی با تخت
زاویه دید درمقایسه تلویزیون منحنی یا تخت کمتر است

اعوجاج کمتر و فاصله فوکوس یکنواختر

امروزه تولید کنندگان فیلم و محتوای ویدیویی محتوای خود را مبتنی بر حسگر های تخت تولید میکنند بنابر این انها خیال میکنند که همه ی صفحه نمایش ها تخت میباشد و قرار است بر روی صفحه نمایش تخت به نمایش ذاشته شوند. بنابراین تصور فیلم ساز ها بر روی صفحه نمایش تخت متمرکز میشود حالا اگر فاصله فوکوس را نسبت به فاصله ی جسمی که به ان نگاه میکنیم از لبه های منحنی تلویزیون اختلاف چند سانتی خواهد داشت و اگر فاصله بیشتر باشد چشمان شما هنگام تماشای تلویزیون دچار مشکل خواهد شد.

کیفیت ساخت

تلویزیون های منحنی زیاد نیستند و هر شرکتی انهارا به بازار عرضه نمیکند. این تلویزیون ها از لحاظ قیمتی یکم گران تر از تخت هستند و در اندازه های بزرگ تر از 50 اینچ به بازار عرضه میشوند و همچنین فناوری تقویت صدا و تصویر مجهز تری نسبت به مدل های عادی را برخورد دار هستند. همچنین همهی تلویزیون های منحنی دارای کیفیت تصویر 4K هستند و شما نمیتوانید یک تلویزیون منحنی با کیفیت FULL HD پیدا کنیدهمچنین امروزه که تلویزیون های OLED و QLED در سطح اول کیفیت و رقابت هستند شما هیچ تلویزیون منحنی پیدا نمیکنید که  از این نوع پنل هارا داشته باشد یکی از محبوب ترین تلویزیون های منحنی تلویزیون سامسونگ مدل TU8300 میباشدکه مدل غیر منحنی ان TU8000 میباشد این دو تلویزیون از لحاظ قیمتی اخلافی چندانی ندارند و این یک دلیل برای منصوخ بودن تلویزیون منحنی است که هیچچ ویژگی برتری نسبت به تخت ندارد.
و اما تلویزیون تخت اگر میخواهید این نوع تلویزیون هارا بخرید تلویزیون های تخت در همه ی اندازه ها و کیفیت ها در دسترس عموم قرار دارد و به بازار عرضه شده اند همچنین تکنولوژی صفحه OLED که امروزه بهترین تکنولوژی صفحه است را دارند همچنین در مدل های بالا سیستم های تقویت صدا و تصویر زیادی بگار گرفته شده  است.

تفاوت ظاهر و دیزاین تلویزیون تخت با منحنی 

اگر میخواهید برای همه جلب توجه کنید باید تلویزیون منحنی را انتخاب کنید تلویزیون های منحنی از لحاظ ظاهری تمامی توجه هارا به خود جلب میکنند البته ناگفته نماند ظخامت تلویزیون منحنی نسبت به تخت بیشتر است و هنگام نصب روی دیوار بیرن امدگی ایجاد میکند پس بهتر است بر روی میز قرار دهد تا جلوه بهتر به خانه شما بدهد. اما تلویزیوت تخت با طراحی خطوط مستقیم خیلی خوب با دیوار خانه شما ست میشود همچنین قرار دادن نوار صوتی یا کنسول های بازی با تلویزیون تخت جلوه بهتری دارد و نشیمن شما بسیار زیبا تر از همیشه میشود. البته ناگفته نماند تلویزیون های تخت ظخامت کمتری نسبت به تلویزیون های منحنی دارند  و هنگام نصب روی دیوار هیچ گونه برامدگی یا بیرون امدگی ندارند و بسیار عالی به نظر میرسند.

ضخامت تلویزیون تخت
ضخامت تلویزیون تخت
معایب تلویزیون منحنی

تلویزیون منحنی زاویه دید گسترده ای ندارد شما هنگامی که یک تلویزیون را میخرید میخواهید با همه ی  خانواده دوستاتون فیلم و سریال ببینید و مشکلی که تلویزیون منحنی دارد این است که زاویه دید حوبی ندارد و گاها که بقیه که در اطراف تلویزیون میشینند تلویزیون را به خوبی نمیبینند.

"معایب

مزایای تلویزیون منحنی

همانطور که در بالا گفتیم تلویزیون منحنی میدان دید بالای دارد  اما در حالتی که فاصله به خوبی رعایت شود و دقیقا رو به روی تلویزیون قرار بگیرید این ویژگی برای گیمر ها که تنهایی مشغول بازی هستند بسیار عالی است.